CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

HAPPY ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

HAPPY BIRTHDAY ARYAN MIKAEL

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, March 31, 2011

KENCING KOTOR......sakitnye !!!!!

Rasa lama tul aku x jengok blog aku ni….baru je sapu sesawang yg ada kt blog aku….(kire kemas-kini la…) dah nk biarkan blog ni bersawang balik…Oh! no tidak….letih tau asyik kemas je….
Bukan apa serang ni bz sgt dgn tugas hakiki aku…al-maklum la tak lama lg student aku dh nk final….so…habiskan la amali mana yg x buat lg tu…

Punca Kencing Kotor
 korang pernah dengar penyakit KENCING KOTOR (klik la perkataan 2 klu nk tau) tak….? eh serius tau penyakit ni….cerita ini berdasarkan kejadian yg tgh berlaku skrang ni pd aku.  takde malu nak share sbb aku tak nak korang nnt rasa apa yg aku rasa….

Kali ni dah kali kedua aku kena…pertama kali aku kena masa anak dara….waktu tu aku tengah tunggu waktu konv. Biasa la…bila duk rumah jd penganggur terhormat…keje aku makan tido…makan tido…so badan pun naik la….dek takutnye badan naik nnt x leh nak pakai baju konvo yg aku tempah, aku pun nekad utk ambil ubat kurus (nama ubat dirahsiakan). Bukan x boleh nak makan ubat kurus (ubat yg dibenarkan oleh kementerian kesihatan Malaysia) tapi bila dah makan ubat tu kite dinasihatkan untuk minum air masak yang banyak…kalau korang x caya cube korang baca arahan kat kotak ubat tu…mesti ada punya.
Masa kejadian tu memang badan aku jd kurus…bukan kurus sebab makan ubat kurus…tapi sebab aku dapat penyakit KENCING KOTOR… Puncanya kalau korang nak tau ialah KURANG MINUM AIR MASAK……haa…baru padan muka aku….sakitnya hanya Tuhan saja yang tau….x dapat buat keje…x dpt tidur….serba serbi la x dpt buat….lama gak la aku sakit….sampai aku jumpa doctor…makan ubat baru la ok….tp time 2 badan aku dah kurus la….bila time konvo je kawan2 aku tnya aku sakit ke….aku jawab x tp dalam hati mmg aku sakit pun…..

Nak dijadikan cerita post aku kali ni….waktu dan ketikanya sekarang ni aku dapat balik penyakit KENCING KOTOR tu….dah hampir seminggu aku rasa x selesa dgn keadaan aku sekarang ni…tp disebabkan duk sibuk berkerja kadang2 terlupa lak sakit tu….Sakit kali ni x seteruk sakit yang dulu…. Sakit yang dulu mmg sakit giler…tp yg kali ni cuma ngilu-ngilu je kat pundi kencing kite tu….hari ni boleh dikatakan dah 10 kali aku ke tandas untuk terkucil….pg tadi aku ngadu kat kawan aku ( kak ikin, Farah, Kak ros & dayah ) saje je masukkan nama korang…hihihi. Kak ikin biasa la mst marah aku pny….dia marah sebab dia sayang aku kot…hahaha…. Dia kata aku degil coz malas nak minum air masak….tu la problem aku sekarang…aku ni x suka minum air masak….boleh kira berapa liter je yg aku minum setiap hari….semalam seingat aku 2 cawan je aku minum air masak yg lain semuanya air yg mengandungi gula…..”apa la kau ni mimi cube la disiplin sikit, kalau sakit kau gak yg tanggung”…(hati aku berkata-kata) Pagi tadi selapas solat subuh aku mmg da tak sedap rasa kat bwh perut ni….lagi teruk dari semalam-semalam. Bila nk kencing je sakit sangat rasanya….lebih-lebih lagi bila kencing yang penghabisan.

Aku bgtau hubby, dia suruh gi klinik….dalam masa yang sama duk membebel gak kat aku…kata aku ni malas minum air masak….beli bekas air mahal2 (Tupperware) tapi x mimun….orang beli awak pun nak beli…tu air dalam kereta tu dah seminggu abg isi tp tgk x luak2 pun…bla…bla…bla… then xpelah, aku watt bodo jekla wlupun tahan2 kan jugak rasa ngilu-ngilu tu.

Pagi tadi lepas je breakfast dgn kaki kin & kak ros….aku just gi farmasi je….malas la nk gi klinik….beli ubat lawas kencing….taukeh tu kata….bahaya woooo….boleh rosak lu punya buah pinggang klu x makan ubat….So aku pun beli la ubat tu dgn harga RM38.00…..cuma ubat tahan sakit, ubat minum utk cuci pundi kot dan antibiotik saja. Antiobiotik sangatlah penting utk dimakan yer…nasihat dari itu taukeh farmasi tu… minum air masak banyak2 dan jangan tahan kencing.

Bermula dari pagi tadi sehingga sekarang lepas je waktu makan….aku msti makan ubat tu….taukeh tu kata msti habis ini ubat….lagi satu pesan dia sebelum aku melangkah keluar dari dia punya farmasi…..Nanti kasi munim air manyak2 ya……okeh taukeh…TQ LOL….

Take care urself, dan jangan miss minum 8 gelas air masak sehari ok!!......Till then.

0 comments:

Post a Comment