CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

HAPPY ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

HAPPY BIRTHDAY ARYAN MIKAEL

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Thursday, March 10, 2011

AKU SEORANG PENDIDIK

Waktu kursus di Awana Genting
Walaupun ejaan dan bunyinya berlainan sekali antara guru dan pensyarah tetapi dalam erti kata nya yg sama ialah PENDIDIK.
Aku bukanya guru @ cikgu sekolah tetapi aku adalah seorang pensyarah yg berkhidmat sebagai penjawat awan di sebuah kolej yang bernama
KOLEJ KOMUNITI JEMPOL.
KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA.
Telah berkhidmat selama hampir 5 tahun dah telah sah bergelar government servant sepenuhnya….kata org cap jari dh kering….hihihi.
Walaupun tugas aku sama dgn guru @ cikgu tetapi rasanya situasi pembelajaran agak berbeza dari 1 tahap ke 1 tahap….cikgu tadika lain cara mengajarnya….cikgu sekolah rendah lain cara mengajarnya…cikgu sekolah menengah lain cara mengajarnya….& pensyarah juga lain cara mengajarnya….bergantung pada peringkat umur anak murid kita….tapi yang penting tugas kita untuk mencurahkan ilmu pada mereka, agar mereka menjadi orang yang berguna suatu masa nanti…insyaAllah…..
Maskom


Pertandingan berbasikal ipt
I love my student’s….walaupun ada segelintirnya memberi sedikit masalah pada aku ketika sesi pengkuliahan tp….kalau aku x suka aku akan terus-terang dgn mereka tapi cara yg berlapis….setiap kali bila sem baru, first time masuk kelas mestilah sesi perkenalan….aku bg penghormatan pada anak2 murid aku utk memperkenalkan diri masing2…bila dah habis barulah giliran aku pula untuk memperkenalkan diri…..ayat famous yang biasa aku gunakan…
Dalam kelas saya tak suka nak marah2….kalau saya marah saya cepat tua walaupun umur ni dah nak penghabisan 20an. Jadi klu saya boleh hormat awak, awak kena padai hormat saya”  “ markah awak di tangan saya, dulu klu UPSR,PMR,SPM memang pemeriksa kertas yg akan bg markah…tp bila dah masuk IPT ni lain so faham2 je lah macam gertak tapi tak pun. ayat je mcm 2…tp aku tak kan menzalimi anak2 murid aku tu…
Aku nak semua anak2 murid aku tu berjaya dalam hidupnya….menjadi anak yg boleh membanggakan keluarga….kalau menuntut ilmu tu biar sampai ke negeri China……Ilmu penting untuk masa depan kita….betul tak???? Aku suka sangat2 puisi ni……

0 comments:

Post a Comment