CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

HAPPY ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

HAPPY BIRTHDAY ARYAN MIKAEL

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, February 25, 2011

kEnaPA MesTi AdA ManusIA Yg BeRtoPeNGkaN TaLaM....

ni la bentuk talam kalau korang x tau....

Salam & Selamat Pada Korang Yg Gemar Membaca @ Sudi Singgah Kat Blog Aku Yang X Seberapa Ni…Hr Ni Aku Nak Cerita Tentang Orang-Orang Yang Suka Bermuka-Muka….Senang Cite Orang Jenis Ni Diklasifikasikan Oleh Peribahasa Melayu “ Talam Dua Muka”

Sebelum 2 Baik Aku Jelaskan Pd Korang Apa Itu Talam….Nnt Ada Lak Yg Tak Tau Talam Itu Apa?? Talam Adalah Nama Lain Bagi Dulang.Dulang Atau Talam Tu Digunakan Untuk Mengangkat Hidangan Dan Kegunaannya Hanya Sebelah Muka Sahaja...Sebelah Belakang Dulang Tu ,Orang Tak Guna Untuk Mengangkat Hidangan Tapi Kadang Kala Orang Guna Untuk Menutup Sajian Makanan. Kiranya Serba Boleh Laa Juga Ekk Talam Ni.


So… Kalau Orang Yg Talam Dua Muka Ni Kire Cantik La Ye Orgnye(Kire Org Yg Jenis Ni,Semua Orang Akan Suka Pdnye Kerana Dia Pandai Menyesuaikan Diri Dlm Apa Keadaan Sekali Pun) Ahha... Cube Korang Fikirkan Pula Kalau Talam Tu Satu Muka…Mesti Hodoh Rupanye…Dah Talam 1 Muka Hodoh So…. Orang Yg Talam 1 Muka Ni Tentu La Hodoh (Kire Org Yg Baik Ni…Selalunye Org X Pandang La)

Aku Benci Si Talam Dua Muka. Dalam Dunia Yang Kejam Niey, Ade Manusia Yang Bertalam-Talam Mukanya. Macam-Macam Ragam Manusia Kan?....Rasanye Dah Lumrah Hidup Ni Mcm Ni Kan…X Lari Dr Sifat-Sifat Keji….Selalunye Org Mcm Ni Adalah Org Yg Pentingkan Diri Sendiri….Belakang Cakap Lain Depan Cakap Lain(Biasanye Pekerja Yg Suka Mengapi-Apikan Bosnye)…Biasa La…Nak Markah SKT Tinggi, Nak Naik Pangkat Cepat, Nak Dapat Anugerah Pekerja Cemerlang Dll Lg La, Janji Orang yang kita ampu tu Sayang & Suka Kita….Yang Tak Tahan Nye Tu Bile Depan Kengkawan Punya La Kutuk Habis org Tu…Jam-Jam Bila Jumpa…(“Eh…Eh… awak Cantik La Hari Ni…Segak Nmpknye…Nak Tau Tak awak, Si Polan-Polan Ni Kan Wat Keje Thah Ape2 Thah…Dia Ni Kan Asyik Songlap Duit Je Keje Pun X Seberapa…Tarik Balik Jawatan Dia Tu awak…”) Lebih Kurang La Ayat Dia…. Adoi Hai X Leh Tahan…Ayat Mengampu Dia….Tapi Bila Dah Terkantoi Dengan Kawan2-Contoh Ayat Yg Biasa Orang Gunakan …( “Eh….X De La…Mane Ada i Cakap Mcm 2, Siapa La Yg Fitnah Ni….X Baik Tau Fitnah2 Org….Dosa Tau”) Lebih Kurang La Ayat2 Famous Yg Biasa Digunakan…Tak Mengaku Lak 2…..Hampeh Punya Orang….

Kat Tempat Keje Aku Ni Aku Rasa La Ada Orang Yang Jenis Ni….Tp Aku Sendiri Pun X Tau Sape Orgnye…Tp Ada Kot….Aku Just Melihat Dan Memerhati Je.Tak Usik Mereka Pun. Manusia Jenis Talam Niey Bahaya Tao! Kenape Aku Cakap Macam Tu? Nak Tahu? Sebab, Talam Dua Muka Niey Adalah Orang Yang Bermuka-Muka. Bukan Ade Banyak Muka. Tapi Bermuka-Muka. Macam Setan Bertopengkan Manusia. Mereka Hipokrit, Menipu Untuk Kesenangan Dunia, Munafik! Haihhhh..Dunia, Dunia...Macam-Macam Hal! Pandai Berkat-Kata, Dengan Tujuan Untuk Membeli Jiwa Orang Lain. Aku Dijatuh-Jatuhkan, Seolah-Olah Aku Yang Bersalah. Sedangkan.....Tuhan Saje Yang Tahu…Tapi Aku Manusia…Apekan Daya....Hanya Sekadar Seorang Pendidik Yang Tidak Berpangkat….Hanya Mampu Berdiam Diri….Sepi Tanpa Bicara….Bagai Melukut Ditepi Gantang (Lirik Lagu Aishah) Even Dah Lama Aku Tahu.Aku Tetap Tak Bersuara.Malas Nak Sakit-Sakit Otak.

Fikirkan Perbuatan Dia Tu. Tapi Makin Lama Makin Menjadi.Apa Yang Aku Buat Semuanye X Kene…semuanye x boleh…

"Ya Allah, Kau Tabahkanlah Hati Hambamu Ini Ya Allah"Aku Kecewa Dengan Manusia Macam Ni.

Nak Cerita Banyak2 Kat Sini Tak Boleh.Nanti Ade Plak Yang Terasa.Ampun Maaf Dipinta.Aku Kene Luahkan Setitik Jugak….Tika & Waktu Ini…Memang Kau Diatas. Tapi Tak Mustahil Kau Akan Jatuh One Day. Aku Hanya Mampu Melihat Diam Tanpa Kata-Kata.

p/s: siapa yang mkn cabai dia la yg rasa pedasnye….

2 comments:

sheta

terpanggil untuk membaca blog puan mimi kita nih :-)

ermm,kdg2 kita takleh salahkan org lain utk apo yg dia nak jadi. talam dua muka ke, satu muka ke, atau bermuka2 ke. itu adalah pilihan dia.jangan kita plak jd sama macam dia.

dan kita juga takleh tuduh org sesuka hati, melainkan ada bukti yang kukuh. sbb wisau akan jadi fitnah,dik. macam ayat ini:

"Kat Tempat Keje Aku Ni Aku Rasa La Ada Orang Yang Jenis Ni….Tp Aku Sendiri Pun X Tau Sape Orgnye…Tp Ada Kot.."

maksudnya,kita sendiri tak pasti dan tak sahih siapa kah org itu. jd, langkah yang terbaik adalah..kita buat kijo kita yg terbaik,dan lebih berhati2. ada mata lihat, ada telinga dengar, dan ada mulut,diam. walaupun kadang2 timbul rasa ketidakpuas hatian, itu adalah lumrah, dik.

sbb di sini, atau di mana2 organisasi jua...semua org menjaga 'kepentingan' masing2~

tp kita harus sedar, ganjaran dan penghargaan dari Allah adalah jauh lebih baik dr penghargaan manusia. jadi, bersabarlah. semoga Allah sentiasa menjaga kita semua dalam lindunganNYA.

jaga dirimu selalu ;-)

Anonymous

salam...tq 4 the comment...
anyway klu nk diikutkan dalam dunia ni klu x ramai pun adalah 2 ke 10 orng yg ada perangai mcm 2....tp persoalannya knp mst kene jd mcm tu untuk kepentingan sendiri....
bg saya...ajal,maut,jodoh & rezeki semua ketentuan Allah...Allah akan lindungi hambanya...yg hnya taat & patuh pd suruhannya....InsyaAllah...

Post a Comment